به طور کلی، کارآفرینی اجتماعی نقش بسیار موثر در کاهش مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد. کارآفرینان اجتماعی با مهارت و دانش خود اقدام به ایجاد سازمان و نهادی می کنند که با هدف کاهش معضلات اجتماعی است. در نظر داشته باشید سود مالی حاصل از کارآفرینی در مقایسه با گروه های دیگر کارآفرینی، کمتر خواهد بود.
تداوم اقتصادی کارآفرینی اجتماعی: کارآفرین اجتماعی باید نهایت تلاش خود را در راستای ایجاد حداکثر منفعت مادی و معنوی برای اقشار اجتماعی کند. سرمایه گذاری در دیگر کسب و کارهای سازمانی مختلف، باعث تداوم اقتصادی کسب و کار مورد نظر اجتماعی می گردد.
توزیع منفعت مالی در بین گروه کارآفرینان اجتماعی: اگر یک گروه به ایجاد یک کسب و کار اجتماعی روی آوردند، باید سود حاصل به صورت عادلانه طبق قانون کار بین آن ها تقسیم شود. ناعدالتی در گروه های کارآفرینی اجتماعی باعث تضعیف روحیه کل گروه و در نتیجه عدم موفقیت کلی آن کسب و کار اجتماعی، خواهد شد.
داشتن اهداف کاملا تعیین شده: برای این که یک کارآفرینی اجتماعی دارای رشد و توسعه باشد باید اهداف طولانی و کوتاه مدت آن به صورت دقیق تعیین شود. هر کارآفرینی اجتماعی، می تواند اهداف اجتماعی و فرهنگی و یا حتی زیست محیطی را دنبال کند.
همان طور که اشاره شد، کارآفرینی اجتماعی اولین هدفش، کاهش معضلات اجتماعی است و در این خصوص کارآفرین، سود اجتماعی را بر سود شخصی خود، برتر می داند. بهترین کسب و کار ها در ایران نیز ممکن است دارای برترین کارآفرینان اجتماعی باشند.
· تلاش بسیار گسترده و مداوم برای کاهش و حل مسائل اجتماعی(انگیزه کاهش معضلات اجتماعی)
· استفاده از طرح و پروژه هایی با ایده های نوین و خلاق در کارآفرینی اجتماعی
· هدف اصلی کارآفرینی اجتماعی: توجه به اهداف اجتماعی و فرهنگی
· کاوش برای پیدا کردن مسائل اجتماعی قابل حل با کارآفرینی
· ریسک پذیری بالا در راستای رسیدن به هدف
· تلاش بسیار بالا برای به دست آوردن سود کلان مالی در راستای ایجاد بهترین کسب و کار ها در ایران(انگیزه اقتصادی)
· تلاش برای تولید محصولات و خدمات سود آور
· داشتن اهداف شخصی توسط کارآفرین که اغلب در جهت سود مالی است )اهداف مالی)
· تلاش بی وقفه برای افزایش تولید محصول یا خدمات برای افزایش میزان منفعت مالی
بدون شک کارآفرینی مبحث بسیار گسترده ای است که دارای شاخه های مختلفی نیز می باشد. کارآفرینی را می توان، ایجاد یک کسب و کار سنتی با هدف اجتماعی، اقتصادی یا سازمانی دانست. "استارتاپ" واژه ای جدید در دنیای کلمات است که به نوآفرینی نیز مشهور است.
تفاوت در حیطه فعالیت: اولین فرق استارتاپ با کارآفرینی، تفاوت در حیطه ی فعالیت آن ها است. استارتاپ ها اغلب با استفاده از فناوری های نوین و ایده های ناب، شروع به ایجاد کسب و کار می کنند. کارآفرینان می توانند فعالیت خود را از روی کسب و کارهای سنتی ایجاد کنند.
روند کاری متفاوت: در استارتاپی معمولا روند کاری به دلیل ناب بودن ایده از آزمون و خطا های بسیاری عبور خواهد کرد. در کارآفرینی روند کاری کاملا مشخص می باشد و تنها نیاز به سرمایه و تعیین نوع کسب و کار، طبق قانون کار است.
تفاوت در مقیاس کاری: استارتاپ ها به دلیل این که از فناوری های نوین و ارتباطات اینترنتی در کسب و کار خود استفاده می کنند، در مقیاس بالاتری خدمات ارائه می دهند. در کارآفرینی اجتماعی با توجه به سطح کسب و کار، خدمات و ارائه محصول در مقیاس کمتری، ارائه خواهد شد.
وب سایت دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمام موضوعات مرتبط با کار آفرینی را پوشش می دهد.
کارآفرینی، پایه های اقتصادی هر کشوری است که عدم توجه به آن می تواند فقر اقتصادی و اجتماعی به بار آورد. امروزه شیوه های نوین برای ایجاد کارآفرینی با سود دهی شخصی و اجتماعی بالا ایجاد شده است. با آشنایی از مباحث روزِ کارآفرینی، می توانید ایده های ناب تری در ایجاد کسب و کارهای خود در راستای کارآفرینی اجتماعی و اقتصادی داشته باشید.
اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپ علاقه مند هستید، می توانید از وبسایت هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.
مجموعه بزرگ "دانشگاه کسب و کار" یک وبسایت بسیار محبوب و شناخته شده در بین دوستداران مباحث کارآفرینی اجتماعی و استارتاپی است. این وبسایت از سال ۱۴۰۰ فعالیت رسمی خود را شروع کرده است و مقالات و محتوا های کاربردی در زمینه استارتاپی، کارآفرینی، انواع کسب و کار همراه با قانون کار و قواعد کلی، ارائه می دهد. شما کاربران گرامی دانشگاه کسب و کار، می توانید نظرات خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید.